TM 123 Čelná prevodovka
- konštrukcia a princíp ozubených pohonov
- vývoj hlavných premenných a vzťahov v čelnom ozubenom kolese s priamym ozubením
- rýchlostné pomery v čelných kolesách
- prevod s medzikolesom alebo dvojstupňový prevod
- vplyv prevodového pomeru na trenie
- určiť účinnosť
1 experimentálna jednotka
4 ozubené kolesá
2 kladky
1 sada závaží
1 sada inštruktážneho materiálu
Ozubené kolesá a ozubené prevody sú strojové prvky, ktoré sa klasifikujú ako prevodové alebo konverzné prvky. Ozubené kolesá prenášajú rotačný pohyb z jedného hriadeľa na druhý pomocou tvarového spojenia. V čelnom ozubenom kolese sú ozubené kolesá usporiadané na rovnobežných nápravách. Tento typ ozubeného kolesa sa vyznačuje relatívne jednoduchou konštrukciou, pretože je použitých len niekoľko pohyblivých častí a ozubené kolesá s vonkajším ozubením sú ľahko vyrobiteľné. Čelné ozubené kolesá sú robustné a vysoko efektívne vďaka ich priamemu, čisto mechanickému prevodu.
Experimentálna jednotka TM 123 ilustruje vzťah medzi pomerom počtu zubov a prevodovým pomerom ozubených kolies. Jednoduché experimenty sa používajú na štúdium premeny krútiaceho momentu v pároch ozubených kolies a účinnosti ozubeného kolesa. Sily sú vytvárané závažiami a možno ich rýchlo a jednoducho meniť.
Objednávacie číslo: 040.12300
Špecifikácia
- funkcia a konštrukcia ozubených prevodov
- 4 pozinkované oceľové ozubené kolesá
- 2 eloxované hliníkové kladky
- ozubené kolesá a remenice uložené na guľôčkových ložiskách
- základná doska z eloxovaného hliníka
Technické dáta
4 ozubené kolesá
- 2x Ø=126mm, 84 zubov
- 2x Ø=42mm, 28 zubov
- modul: m=2mm
Účinný polomer remenice: 35 mm
Závažia
- 2x 1N (záves)
- 2x 0,25N
- 1x 0,5N
- 2x 1N
- 2x 2N
- 2x 2,5N
Rozmery a hmotnosť
DxŠxV: 350x150x100 mm
Hmotnosť: cca. 6 kg